mandag 5. mars 2012

Boller med krem

Å fylle en hel bok med "kan ikke du bake boller idag?" skulle nok ikke vært noe problem med Lærern i hus. Jeg tror jammen det er det beste han vet, og da fastelavn kom som den gjør hvert år var det vel et faktum at boller nådde nye høyder med ny oppskrift og krem pisket med marsipan. Selv om fastelaven er over syns jeg man bør kunne spise boller med krem ellers også jeg da. En video med en engasjert trønder og juks à la Espelid fristet på nett med en bolleoppskrift jeg ikke hadde testet ut tidligere.



Ingrediensene til deigen er som følger:

100 g smør
575 g hvetemel, og eventuelt litt til
90 g sukker
0,5 ts bakepulver
0,25 ts salt
1 pk gjær for søte deiger, fersk eller tørr
3,5 dl melk

Dette er nok til egentlig et perfekt antall boller, men siden vi kun er to i denne heimen blir det ofte til at vi spiser alle selv og når vi i tillegg er utstyrt med en frustrerende liten fryser baker jeg kun halve.


Mel ble målt opp og romtemperert smør ble smuldret inn. Her i leiligheten finnes ingen kjøkkenmaskin, men alt fungerer like godt med hendene. Det kan være lurt å spare litt mel for å tilpasse deigen etterpå. Ha så i sukker, bakepulver, salt og tørrgjær hvis du bruker det. (Jeg bruker ferskgjær som smuldres opp og røres ut i lunken melk.) Tilsett så melken i en stråle mens deigen røres til, enten med tresleiv slik jeg gjør eller i kjøkkenmaskin på middels hastighet. Nå kan deigen eltes til den blir myk og glatt. Dekk til deigen og sett den på et lunt sted i ca 45 min, eller til deigen har hevet til dobbel størrelse.




Når det er gjort, og tålmodigheten er på grensen til å renne ut, strør du litt mel på bordet hvis du tror du trenger det og hvelver deigen over. Hvis du ønsker rosiner i så drysser du det over deigen og elter de inn før du deler deigen i ca 20 deler (10 hvis du har halv oppskrift). Rull til boller, sett de på stekebrett med kjøkkenhåndkle over og la de etterheve i 30 min på et lunt sted.

 
Hvis du ønsker så pensle bollene med egg (jeg pensler med vann både før og etter steking) og stek på 225 grader i ca 10 - 12 min. Er bollene brune på undersiden så er de ferdige. Avkjøl bollene på rist mens du pisker myk krem.


Her lages sjeldent krem til alle bollene så jeg pisker krem litt på slump, med litt sukker i og en deilig dæsj med revet marsipan. Hvis du er like glad i marsipan som meg så kjevle gjerne til en liten bit og legg over syltetøyet før du tar en stor spiseskje med krem og klapper bollen sammen.



Klin umulig å spise selvfølgelig, men man finner måter å få det i seg på, hihi. Håper det er en oppskift som faller i smak. Den er en soleklar favoritt her hvertfall, og gleden er stor over at jeg nå kan slutte å lete etter de perfekte bollene.


Ha en flott start på ny uke, man kan vel kose seg med noe godt selv om helgen er over?

Hylleblomsten

3 kommentarer:

  1. JA, det kan man;))
    Så herlig innlegg med mange fine bilder:) Fikk jo så lyst på boller, nå...;))

    God klem til deg!

    SvarSlett
  2. .... åååå, nå fikk jeg veeeldig lyst på BOLLER!!
    Flotte bilder ♥

    SvarSlett
  3. takk for koslig tilbakemelding på bidraget mitt til mnd. utfordring hos NIB.
    Kosleg blogg du har, legg meg til som følger!

    SvarSlett