fredag 2. mars 2012

Dilla på lykt

Jeg husker fortsatt den litt bitre, nesten litt triste følelsen da Lærern satte foten brutalt ned og bestemte med streng stemme at jeg var nødt til å kvitte meg med den ødelagte lykta som han mente kun var til bry. (Det kan hende han hadde litt rett, men jeg liker egentlig bare å huske at den var fin.) En sjarmerende indisk lykt til kronelys. Smal og høy og så fin. Glasset var muligens litt skadet og metallet litt ujevt (les: slått inn på den ene siden) slik at den ikke sto stødig og lyset inni bare rant. Dette var for 4 år siden.



Som dere kanskje forstår så er jeg glad i lykter, gjerne indiske. Det er noe med måten lyset skinner gjennom slikt fint mønster i metallet og man drømmer seg bort til fremmede kulturer med varme kvelder, nye lukter og minnerike opplevelser. Desverre har jeg enda til gode å kjøpe med meg lykt fra en reise, jeg har aldri vært i land som produserer slike fininger.


Da er det veldig godt å ha Kremmerhuset som alltid har et rikt utvalg med akkurat slike lykter jeg liker. Gårdsdagens fangst som ruver høyest i karmen skinner om kapp med andre varianter og jeg gleder meg så til å ha denne på den lille verandaen vår når temperaturen tillater en frossenpinnj som meg til å oppholde meg ute i mer enn 15 min av gangen. 


Mens jeg beundrer det nye tilskuddet og lengter etter å begynne på uterommet gleder jeg meg også over at nå er det helg! Og jeg skal ha en litt kreativ helg, dere skal få en sniktitt imorgen.

Nå har jeg krøllet meg opp i sofaen med en god kopp te og har store planer om å bli her resten av kvelden. Håper du koser deg like mye som meg.

Hylleblomsten


6 kommentarer:

  1. Kremmerhuset har de fineste lyktene, sånn er det bare:)
    Fiiine vinduskarmen din, stor plass! heldig du er:)

    Kos deg med fredag-og helgekos!
    klem:)

    SvarSlett
  2. Så fin samling av lykter i vinduskarmen! Kan tenke meg dette gir god stemning ja. Det var lurt å sette slike høye lykter i vinduskarmen, for da får man jo faktisk litt skjerming også, i tillegg til at det er dekorativt.

    Tusen takk for fin kommentar inne hos meg!

    Ha en fin helg og kos deg masse!

    SvarSlett
  3. Det store lykta er så fiiiin. Har den selv (desembergave til meg, fra meg) og er så fornøyd :D

    Nå var de andre lyktene veldig fine også altså. Veldig fint å sette sammen slik :D

    Og sofaen... Med alle de fine putene var det nok godt å krølle seg oppi den! Kos deg masse : ))

    Klem fra Silje.

    SvarSlett
  4. Så mange fine lykter du har,dei gir ein fin stemning:)
    Veldig fin blogg du har,legger meg til som følger sån at eg kan kikke innom igjen:)
    Ønsker deg ei forsatt fin helg!

    SvarSlett
  5. Takk for søt kommentar, jeg skal prøve litt til med både kassa og hylle!

    Vinduskarmen din er jo så lekker der med alle de lyktene, hadde jeg prøvd det hos meg så hadde det ikke blitt samme effekt altså! *S*

    Ha en fin lørdag..
    klem

    SvarSlett
  6. Så fint! Den store lykta er veldig fin altså, kanskje aller finest i en vinduskarm. Har bare sett den med lys i på trappa i veita, og da er den litt tung. Nå fikk vi, eller altså... gjett hvem! -lyst på samme lykt. Tenk så fin den blir på balkongen!

    Fortsatt superfine innlegg, det er som du ikke har gjort annet i månedsvis!

    Klemklemklem fra to trøtte typer og en veldig våken valp :)

    SvarSlett