tirsdag 20. mars 2012

Følselser som faller i god jord

Det er mange gode følelser som dukker opp når våren kommer nærmere og nærmere. De sniker seg på etterhvert som sol og plussgrader tar fullstendig knekken på alt av snø. Følelser som blir enda sterkere når solbrillene må på fordi det gjør så uvant vondt når sterke stråler titter fram over hustak og gjennom bare trær. Og når energien kan måles i mengder dagslys er det rett og slett fantastisk å kjenne på de. De gode følelsene.


Følelser som glede, kjærlighet, lykke, varme fingre, ja jeg kunne nevnt i fleng, spirer gjennom meg slik en løkblomst spretter opp fra solvarm jord. En stor sekk med jord ble forøvrig med meg hjem forrige uke. Damen i blomsterbutikken fikk i siste liten sendt med meg en frøkatalog da det glapp ut av meg at jeg aldri har sådd noe i hele mitt liv. (Bortsett fra karse, sådd i bomull og lagt i klippet melkekartong, da jeg gikk på barneskolen.) Fra verandaen henger nemlig en kasse til blomster, og da snøen forsvant var det tydelig at det var på tide med ny jord.


Det har lenge vært på planen å skifte jord og endelig er kassa tømt. "Ting tar tid" er et kjent begrep for meg, så ny jord har ikke blitt fylt på enda. Men når det skjer skal den få bidra til forhåpentligvis fine blomster når jeg har fått sådd litt i den. Min fine svigermor var så snill og delte noen blomstertips og samtidig høstet jeg noen voksenpoeng bare ved å prate om å plante blomster. Hvis noen har tips til noe som ikke krever så mye så blir jeg veldig glad. Grønne fingre er et uttrykk som ikke eksisterer i det praktiske ordforrådet mitt desverre.


Siden gammel jord ikke gjør seg så godt på bilder ble det heller et glimt fra kjøkkenet, fra en annen vinkel enn vist tidligere. Fjøler fra Kremmerhuset og Illums, sammen med krittavle fra Kremmerhuset. Elsker den! Den praktiske boksen på toppen av hylla er også fra Illums og skjuler kaffekapsler. Jeg har blitt så glad i detaljer i tre, blir bare ikke lei av det.

Ha en herlig uke!

Hylleblomsten

7 kommentarer:

  1. Du skriver så fint! Koselig å lese innleggene dine altså:)
    Jeg har ikke akkurat grønne fingre, men å plante eføy med pelargonia pleier jeg å gjøre vært år. Å knipe av blader på Pelargoniaen slik at den får "luft" rundt seg, er det eneste du trenger å gjøre. Samt vanne selvfølgelig;) Varer langt utover høsten, og Pelargoniaen kan overvintre! OM du i det hele tatt liiiiker den planten da, for meg er det en slags "mormorplante", gammel og kjær:)

    Fine bilder fra kjøkkenkroken, tavla har jeg og, bruker den også som et dekorfat med lys og blomster på, jeg:)

    Klem fra Janne!:)

    SvarSlett
  2. Blomkarse er jo ett fint skritt videre, men kanskje ikke helt dine farger. De kan du så selv, varer helt ut på høsten og du kan samle på frøene de lager og så på ny neste år. Du kan til og med spise blomstene. Kan jo ikke blir feil det :)

    Ha en fin dag søta :)

    SvarSlett
  3. Min nye favorittblogg, du skriver utrolig bra og har så fine bilder! Flinke Mari! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig søt du er! Tusen takk for gode ord, det varmer:)

      Slett
  4. Hehe, kjenner igjen følelsen av voksenpoeng! Vi har også blomsterkasse, og jeg kjøper ferdige blomster på Plantasjen som jeg putter oppi. Har mitt svare strev med å holde liv i dem, og er like spent på hvor lenge de holder hvert år;)

    Også likte jeg sitatet på veggen:)

    SvarSlett
  5. Hei hei:)

    Takk for koselig kommentar hos meg.
    Hylleblomst - kjempe fint navn. Hylleblomst saft er så godt!

    Gler meg til å følge deg vidare, helsing Marianne:)

    SvarSlett
  6. Hei du! Så hyggelig at du la igjen en kommentar hos meg -så fant jeg bloggen din også!! :) Alltid gøy å oppdage nye fine blogger! Jeg kommer snart igjen :)
    klem fra Hedda

    SvarSlett