søndag 13. mai 2012

Deilig søndag

Endelig er den her, søndagen, min favorittdag. Vel, egentlig har jeg flere favorittdager. Det kommer litt an på hva som er forventet at skal skje. Men jeg slapper aldri så godt av som det jeg gjør på deilige søndager. Jeg sover godt til jeg våkner av meg selv, og ofte orker jeg å gjøre litt mer for meg selv disse dagene. Det er sjeldent noe jeg er nødt til å rekke på en "stengt" dag. Nå snakker jeg jo for meg selv, jeg kan jo ane at de med barn og slike forpliktelser kanskje ikke alltid har luksussøndager.


Idag startet dagen med en deilig frokost og friske, røde jordbær. Ikke hver dag man har tid til å nyte dessert etter dagens første måltid. Og når man attpå til kan sitte ute og få sol på nesen og kjenne vårluften blåse å håret, ja da er det liten tvil om at uken har nådd høydepunktet. Nå begynner miniverandaen vår og ta litt form også, blant annet har denne fantastiske voksduken kommet på et ellers slitent bord. Dette bordet hadde jeg på det røde rommet mitt da jeg gikk på ungdomsskolen. Bondeblått bord på burgunderrødt soverom, med regnbuen i farger i vinduskarmen i form av glass og stener. Jepp, en fargefest som svir i øynene, slik det skulle være på det glade 90tall. Det er pappaen som har fått med seg dette bordet fra sitt barndomshjem, og jeg likte størrelsen så godt at jeg rett og slett tok det med meg til Oslo.


Det har stått i boden vår i nesten tre år nå, og jeg har hele tiden hatt en plan om å få malt det om. Og da det nærmet seg oppholde-seg-ute-vær måtte det skje noe. Sandpapiret ble funnet fram og jeg gikk løs med godt mot. Toppen og sidene var lett match, siden det var så slitt og man kunne nesten blåse av malingen. Denne malingen satte seg forøvrig i hvert fiber i klærne mine. Jeg pustet vel blått støv til slutt. Men malingen på beina på bordet hadde ikke en eneste sprekk i seg, og siden jeg er en utålmodig sjel så jeg ikke helt for meg det arbeidet med å skrape og pusse dette for hånd. Men jeg liker å tro at denne fargen også går under petrolblå. Da ble det litt lettere å synes at fargen egentlig var ganske fin til den blomstrete voksduken jeg fant på Kremmerhuset.


Hvordan jeg skulle unngå at duken blåste opp fikset jeg på en ganske enkel og diskret måte. Klyper og duklodd var med i konkurransen, men det var til slutt en kraftig stiftepistol Lærer`n hadde kjøpt som ble løsningen. Tre stifter på hver side og vòila, duken ligger pent på plass. Og med et grønt plastteppe, petrolblå bordbein og fargerrik duk har det blitt riktig så sommerlig utenfor stuevinduene. Her inne fikk ikke fargene bli så lenge, men utenfor må det være farger, det er mer som slik det skal være. Nå håper vi bare på varmt og fint vær slik at vi kan kose oss ute med kald vin i glassene og god mat rett fra grillen som Lærer`n har kjøpt seg.

Håper dere også koser dere på en vårlig søndag!

Hylleblomsten

3 kommentarer:

  1. For en deilig start på dagen!
    Herlig med uteplass når finværet endelig kommer. Ha en fin søndag videre, søte deg :)

    SvarSlett
  2. Nydeleg morgen du forteller om! Så herleg å ha slik kvalitetstid med så god mat!

    Tusen takk for så fine ord inne hos meg!
    Gjorde meg glad!

    Ha ein fin kvled!
    Klem,
    E :)

    SvarSlett