søndag 20. mai 2012

Potetsalat

Grillsesongen er definitivt igang og de deiligste retter blir servert av stolte mannfolk som endelig kan bidra og samtidig holde på manndommen. Tja, om det er grunnen til at det bidras lite på kjøkkenet ellers i året her hjemme er litt usikkert, men at Lærer`n synes det er gøy å fyre opp gassgrillen og kjenne lukten av grillet kjøtt er det liten tvil om. Selvfølgelig synes jeg også det er stas, og fryder meg over at det eneste jeg trenger å tenke på er innkjøpet. Og bordekkinga. Og tilbehøret. (Og ofte oppvasken.) Nei, nå sporet det litt av her. Det jeg skulle skrive om idag var et tilbehør. En potetsalat. Potetsalaten.


Det var en sommerdag i fjor at denne salaten kom inn i livene våre via en god kamerat av Lærer`n. Og jeg visste vel egentlig allerede før jeg hadde spist mer potetsalat enn noe av det andre, at det var en oppskrift jeg aldri skal miste. Så da skriver jeg den like så greit på bloggen. Dere får muligheten til å teste ut et nytt grilltilbehør og jeg kan lett finne den igjen hvis noe skulle skje med min uunnværlige iPad. Vinn vinn altså.

Jeg limer rett og slett inn oppskriften slik jeg fikk den av denne flinke mannen, så kanskje dere trekker litt på smilebåndet samtidig, slik jeg rett og slett ble nødt til, hihi.



Potetsalaten som tar et klamt grep om hjertet

Ca 1 kg mandelpoteter. (Eller amandinepoteter.) Disse kokes og avkjøles i kjøleskapet

Så til det smaksmessige. Det skal smake overdrevent mye av denne guffa, fordi smaken dempes litt av potetene, særlig saltsmaken.

* 1 boks Seterrømme. En kan gjerne ha i litt kefir, youghurt eller majones. Majones for fylde, og youghurt/kefir for syre. (Jeg bruker kun majones og smaker meg fram slik at det ikke blir for mye)

* Gressløk eller dill. En liten neve gressløk eller en pakk dill. Dill trenger lang tid for at smaken skal sette seg. Gjerne 3-4 timer i kjøleskapet når du er ferdig med potetsalaten. Nødløsning er purre eller vårløk. Ikke bruk tørket gressløk, æsj!

* Et halvt fedd bra hvitløk. Hvis den er grønn eller gammel så ikke bruk den. Da er det bedre foruten.

* En toppet teskje med grov, søt sennep.

* En neve med sylteagurker som du bestialsk hakker opp i små biter. Agurkmix er verboten!!!


Så til salt, pepper, syrlig, søtt.

* Et par båter med lime.

* En spiseskje sukker, ikke toppet.

* Svart, malt pepper. Ikke hvit.

* Havsalt eller Maldone-salt. Ikke Seltin, hvis du har dette på kjøkkenet så kast det med en gang!!! (Jeg har ikke kastet mitt, haha) Vanskelig å angi mengden salt, men blandingen skal være ganske salt.

Så deler du de avkjølte potetene litt og blander det sammen med den øvrige smørja. (Det er veldig godt med litt store potetbiter)


Håper den faller i smak hos de som måtte ønske å teste den ut!
Hylleblomsten

4 kommentarer:

  1. Den er virkelig GOD! Fikk smake den 17. mai. Anbefales herved!

    Hilsen Kari

    SvarSlett
  2. Potetsalaten ser kjempegod ut, Mari :)

    Navnet på bloggen din, hylleblomsten, minner meg om et herlig matminne jeg har fra mine første år i Danmark.
    I barnehagen lagde vi friterte hylleblomster, og dette er visst en finfin dessert til grillmat, etter hva jeg har funnet ut på nettet.
    Vet ikke om du har laget eller smakt det, men er nok ikke vanskelig å lage. Sesongen er nok dessverre litt kort, siden man er nødt til å ha hylleblomster (naturlig nok). Jeg har verken smakt eller lagd det på 25 år, men fant et par oppskrifter vha. google:

    http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=12977
    http://wicca.upstad.no/FriterteHylleblomster.aspx
    http://www.dr.dk/udeliv/artikler/hyldeblomster.asp

    Hilsen Thomas

    SvarSlett
  3. Hohoho, kjenner meg såå igjen! Om det med mannen og gassgrillen altså;) Makan til kokkelering om sommeren;)
    Digger grillmat, og selvfølgelig er potetsalat en av hovedingrediensene- at all time!!:)
    Denne oppskriften var super!:)

    Klem Janne:)

    SvarSlett
  4. Ååh, Mari, dette hørtes utrolig godt ut! Takk for tips:) Ikke første gangen jeg får en fristende oppskrift fra din hånd, og tidligere har det vært stormende suksess (mmm... kanskje det blir kyllingform i kveld? Med mangosalat, NAM!)

    Ha en strålende solskinnsdag vennen!

    SvarSlett